menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

onsdag den 1. august 2012

Rabarbersaft

Jeg har som sagt haft gang i syltekøkkenet i går og ih, hvor jeg altså nød det!!! Jeg elsker når den der duft af de kogte bær og rabarber breder sig i hjemmet - det er bare SÅ hyggeligt og egentlig også en duft med mange minder fra barndommen... :)

Jeg fik blandt lavet den aller-lækreste rabarbersaft - uhm hvor det smager himmels altså og så har saften bare den smukkeste pink/koral-agtige farve og fortyndet har den den fineste sart lyserøde farve!!!

Faktisk tåler smagen nærmest ikke nogen sammenligning med den portion saft jeg kogte for en måneds tid siden... måske er det opskrifterne der er forskellige, måske er det en anden sort af rabarber... jeg ved det ikke, men ihvertfald vil jeg nu fremover anvende denne opskrift - det må være en ny favorit ;)

Opskriften er fra den grønne syltebog - men jeg har lovet på Instagram (hvor du kan følge mig under navnet hyggetroldeogbulderbasser), at lægge opskriften her på bloggen :)

Kogt rabarbersaft (ca. ½ liter)


Du skal bruge:


1 kg rabarber
1 dl vand

Til hver liter siet saft:
350-500 g sukker
1/4 tsk Atamonpulver eller ½ tsk flydende Atamon

Sådan gør du:


- De vaskede, ituskårne rabarber og vandet bringes langsomt i kog under låg og koges ved svag varme, til saften er kogt ud.
- Mosen hænges til afdrypning (jeg andender et gelé-stativ)
- Saften måles, koges op og tilsættes sukkeret
- Saften gives et hurtigt opkog, skummes, tilsættes  Atamon og fyldes på varme flasker, der lukkes med det samme.

underskrift copy

3 kommentarer:

  1. Åhhh, mums.... Jeg elsker hjemmelavet saft og sylt.... Og så skønne billeder af alle dine bær i forrige indlæg! Lækkert :-)
    Kh Bodil

    SvarSlet
  2. Hej!
    Det kunne være fedt, hvis du ville kigge på min blog og evt. Blive far læser:)!!

    KnuZ Emma...

    Emmaseenandbeen.blogspot.dk

    SvarSlet
  3. Tak søde... Den må afprøves...:) Er godt nok meget på sukkernedtrapning stadig - men til lidt weekendhygge og til de andre...;)
    Kh Anne

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...