menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

lørdag den 3. september 2011

Et indlæg om nogle inspirerende timer på Husflidsmessen i Viborg!!!


For et par uger siden, var jeg så heldig at vinde to billetter, til denne weekends Husflidsmesse i Tinghallen, i en give away inde hos Karen!!!

Jeg har nu boet i Viborg og omegn i lidt over 9 år og selvom jeg ofte før har overvejet at tage til messen, er jeg dog - mærkeligt nok! - aldrig kommet afsted...

Men når nu jeg sådan gik hen og vandt fribilletter, ja så var jeg jo simpelthen nødt til at skulle bruge dem. Så i går, hvor jeg igen havde en fridag - aahh - var jeg afsted, sammen med én af mine dejlige veninder (og en milliard andre... fredag formiddag = pensionist-dagen!)...

Men hvor tilbragte vi altså bare nogle hyggelige og inspirerende timer derinde!!!
Der var SÅ mange muligheder for at få inspiration til en ny eller nuværende krea-hobby...

Der var SÅ mange muligheder for at købe fine ting og hobbygrej med hjem... Og vi gik bestemt heller ikke tomhændede derfra ;)

Men bedst af alt - Der var SÅ mange stande med kreative mennesker som virkelig brænder for deres hobby og som hjertens gerne ville dele ud af deres viden og idéer... Og selvom hobbyen måske ikke lige var noget for mig at gå i gang med, ja så er det altså spændende og fascinerende, at se og høre om folks passion!!!

Fx disse æbledukker, som et ægtepar (hvor manden nu er død) har lavet i mange mange år... Konen viste os hvordan hun skræller et helt friskt æble, skærer et ansigt i det med et ønsket udtryk og derefter sætter det til at tørre... Når først det er stillet til tørre, kan det ikke længere arbejdes med, men hendes mand havde dog fundet ud af, at han alligevel kunne forme lidt på ansigtet for at få et specielt udtryk frem...


Dukkerne, synes jeg, kommer til at se ret så uhyggelige ud - men de er alligevel sjove og finurlige... Måske jeg alligevel skulle prøve at lave én en dag...??? - det kunne faktisk være lidt sjovt, også for børnene!!! :)


Alt på dukkerne er genbrugs materialer - Fx er øjnene lavet af det yderste på stilken, som er tørret og derefter malet - Tænderne er enden på tændstikker eller tandstikker - Håret er familiens eget hår.
Ægteparret har fået udgivet en bog, hvor de viser processen - hvis du er interesseret i at gå igang:

"Manny og Valdemar Poulsen - Æbledukker du selv kan lave"

Der var en stand med blandt andet tasker, bælter, skåle og vaser lavet ud af splitten fra sodavands/øl-dåser... Dét var faktisk ret fint og specielt - egentlig fantastisk at man kan!!!


Der var også en stand med en ravsliber, som fortalte os om rav og om hvor, hvornår og hvordan man finder det... Faktisk ligger det bedste sted - siger han - at finde rav lige lidt nordligere end dér hvor vi har sommerhus... Måske jeg skal prøve at gå lidt på rav-jagt i efterårsferien, når vi skal i sommerhus??? - jeg tror det!!!
Se lige nogle store stykker han han har fundet - de ligger dér i kassen, men jeg måtte altså lige ha' hans skæg med på billedet (Fy Tina, skam dig!!)... derfor er der ikke zoomet ind på rav-kassen ;)


Alt i alt en rigtig god dag - husk en vanddunk, hvis du skal afsted, for der er mange mennesker og det er varm at gå rundt derinde!!

Hvad jeg købte, må jeg lige vise på et senere tidspunkt :)
underskrift copy

3 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud - Jeg regner med jeg skal derned imorgen:-)

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe
    Det var rigtig spændende og inspirerende!!!
    God tur i morgen :) Måske du så kan se udviklingen på det nye æbleansigt som jeg tog billede af... Hun ville vist lade det stå weekenden over, så man kunne se hvor hurtigt "forfaldet" går... det ville jeg faktisk gerne se, af ren og skær nysgerrighed :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  3. Det var en rigtig dejlig dag - tak for den! :) <3 Mon det kommer igen til efteråret? Noget af det papir vi købte har jeg limet på nogen taburetter og lakeret dem bagefter...de tjener nu som sengeborde. :)
    Savner dig!

    Masse vis af knus - Rosine'n

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...