menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

onsdag den 16. februar 2011

“Belønnings-pædagogik”

Det dér med at belønne/lokke mine børn med slik er altså ikke noget jeg sådan plejer at praktisere, men lige pludselig kom jeg til det her i sommerhuset – og faktisk er jeg ret så begejstret for resultatet!!!

www.tantetit.blogspot.com

Silje (2,8 år) har aldrig tisset på toilettet – hun har én gang tisset på potten før hun fyldte 2 år, men derefter blev hun så panisk for den at hun skreg og var en flitsbue, hver gang vi forsøgte at sætte hende derpå…

Det har taget rigtig rigtig lang tid at overtale hende til at sidde på toilettet – og i flere måneder har hun nu været glad for at sidde der på sit pottesæde, men har simpelthen ikke kunnet “give slip”. Og når hun så kom ned igen og fik en ble på, ja så tissede hun med det samme i bleen… ærgerligt!!

Så jeg må indrømme, at jeg faktisk helt havde opgivet håbet om at Silje snart blev renlig og havde indset at det nok først blev til sommer…

MEN, så kom jeg til at lokke/belønne hende lidt herude i sommerhuset… Jeg “fangede” hende i at være “igang med det store” henne i et hjørne. Jeg bar hende ud på toilet og sagde: “Hvis du laver pølsene ned i toilettet, så får du et stykke chokolade…”!

Og så lavede hun sørme i toilettet!!! Og begejstret som jeg var, ja så fik hun 2 stykker chokolade…

Så var vi igang og flere gange i løbet af dagen satte jeg hende på toilet for at få hende til at tisse ved at lokke med: “Husk nu at du får chokolade hvis du tisser på toilettet…”!

Det her projekt startede i lørdags og på de 4 dage der er gået har hun lavet stort 2 gange og tisset 7 gange (hvilket hver gang har resulteret i 2 m&m’s til Silje) – det er da virkelig flot, når man tænker på at hun aldrig før har gjort det. Og det bedste af det hele er, at hun nu selv kommer løbende “Moar, jeg skal tisse”!!! Nogle gange har hun dog tisset i bleen inden vi når ud på badeværelset, men det er da en fantastisk start at hun selv er bevidst og kommer og siger til. Faktisk er hun vågnet to morgener med tør ble og det første hun har sagt er at hun skal tisse, hvilket hun så har gjort på toilettet. Jeg synes virkelig det er flot – jeg er bare SÅ stolt af hende!!!

Og det dér med belønningen, det er da ikke så slemt når nu det giver gode resultater… Det er jo bare en periode og jeg er slet ikke i tvivl om at det nok skal gå nemt og smertefrit med udtrapningen, når den tid kommer (og så er der jo også noget der hedder m&m’s mini, som vi nok skifter til på et tidspunkt :)

Og så bruges dét at give en “gulerod” jo også i mange andre sammenhænge…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...