menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

torsdag den 20. oktober 2011

"Oplevelser med børn" #2 - Undersøg og studér naturens spændende dyr og insekter på nært hold!!!

Med dette indlæg håber jeg på, at kunne inspirere til at "gribe" de fantastiske gratis oplevelser med naturens dyr, som byder sig når man aller mindst venter det... Dét at turde indfange et insekt, frø, firben eller andet I lige får øje på - og så studere dyret, snakke om det, røre ved det, være nysgerrige, stille spørgsmål og måske google for mere information - det er meget lærerigt og spændende for både børn og voksne!!!

Hav eventuelt et par tynde éngangs-gummihandsker i jakkelommen, som du hurtigt kan hive frem og tage på, hvis I finder et eller andet spændende dyr der skal undersøges - det er jo ikke alle dyr der er lige "lækre" at røre ved :)
Måske det også er ret så grænseoverskridende at skulle tage et dyr op?? Du kan jo også bruge en spand eller en bøtte og så "guide" dyret derop ved hjælp af en pind... Ellers kan børnene måske tage dyret op - de er normalt ret så modige hvad dét angår :)



Vores oplevelse med firbenet lørdag den 15. oktober

Da vi i lørdags ankom til mine forældres sommerhus ved Søndervig, hvor vi er så heldige at holde efterårsferie, ville Noah som det aller første lege i sandkassen... Da min mor løftede låget til sandkassen kaldte hun med det samme på mig, for der lå et stort firben nede i det ene hjørne - og ja, min mor kender jo min passion for disse oplevelser :)
Jeg greb hurtigt en spand og fik med stor forsigtighed (den skulle jo nødig tabe halen af skræk!) indfanget firbenet og så blev den ellers studeret godt og grundigt - vi fik en go' snak om firbenet og dets fantastiske måde at narre fjenden på, ved at tabe halen som bliver ved med at bevæge sig et stykke tid efter og på den måde aflede opmærksomheden fra firbenet selv!! Vi lukkede selvfølgelig firbenet ud efterfølgende :)

Vil du vide mere om det almindelige firben, som er den type vi har fundet, kan du fx læse med her!!







underskrift copy

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...