menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

søndag den 19. juni 2011

Et indlæg om den årlige Sankt Hans aften med familien!!!

Hvert år holder vi Sankt Hans aften - så det passer med en lørdag - hele familien hos min faster og onkel som bor lige ned til Gødstrup Sø... I år var det så igår - og vi havde som altid en helt vild hyggelig dag, som både børn og voksne nød i fulde drag!!!

Vi mødtes traditionen tro ved 13-tiden til grill-hygge og derefter var der "fri leg" for alle parter og selvom det stod ned i stænger og faktisk nærmest var efterårsagtigt blæsevejr, så trak næsten alle i regntøj - for nyde de dejlige omgivelser, dét skulle vi!!

Her traver Silje pigen ned mod søen med brød til svanerne...



Børnene på ro-tur med min kusine Lene - redningsvestene er de samme som jeg og mine fætre havde på, da vi som børn sejlede med vores bedstefar i hans lille jolle på Ringkøbing Fjord... Man bliver jo helt nostalgisk!!!


Smukke blomster og åkander i søen



Derefter legede Freja og de to grand-fætre i rigtig lang tid i båden, som selvfølgelig var bundet godt fast til bådebroen!!


Imens sad Silje og jeg under paraplyen og iagttog deres leg :)


Når nu man skal ha' Sankt Hans bål, så skal der jo en heks til... Hende laver vi i fællesskab her..!


Inden vi gik ind i tørvejr igen blev ænderne lige fodret med vaskeægte andemad :)


Og så kunne vi sætte os ind i stuen, hvor der er panorama-udsigt over søen - her så vi alle ænderne komme op i haven for at spise :)


Efter aftensmaden var det tid til at tænde bålet og lade heksen flyve til Bloksbjerg på sin bregne-kost... Og hvor fantastisk heldigt er det så lige, at vinden nu havde lagt sig og det var blevet det fineste vejr - Så ingen problemer med at tænde bålet, hvilket vi havde frygtet!!!



Når vi sådan sidder samlet rundt om bålet og nyder stemningen, hyggen, ilden og varmen, ja så synger vi selvfølgelig også nogle Sankt Hans sange - ALTID de samme...!

Vi synger jo den sædvanlige "Vi elsker vort land" i både ny og gammel version, så synger vi "Heksemutter lod en tudse" for så er der også noget for børnene! Til slut synger vi en sang som min lillesøster og kusine skrev - på melodien "Jeg ved en lærkerede" -, da de var henholdsvis 11 og 8 år - sødt og enormt hyggeligt at synge dén!!
Her er originalen fra 1996 :)


Inden  vi vendte snuden hjemad, skulle der lige leges det sidste i båden og "fiskes" skulle der også - og sørme om ikke Freja fangede en bregne-fladfisk ;)




Det var en flok naturligt trætte børn jeg kørte hjem med - dejlig mættede af gode, hyggelige oplevelser!!!

underskrift copy

6 kommentarer:

  1. Aj, hvor lyder det hyggeligt. sådan en tradition vil jeg da også have, men jeg mangler lige at kende nogen der bor ved en sø... og så alt det andet... ;-)
    god søndag

    SvarSlet
  2. Det er simpelthen bare en fantastisk tradition. Hvor er det skønt at være sammen med familien en hel dag og bare hygge. Skønne billeder, man kan næsten mærke stemningen og hyggen herude bag skærmen :o)

    SvarSlet
  3. Uha Søs så gammel er jeg heller ikke.. Sangen er fra 1996 :)
    Jeg glæder mig til at fejre Silje med jer idag!
    Knus Mette

    SvarSlet
  4. @Pia: Ja, det er en virkelig dejlig tradition i fantastisk skønne rammer - vi har haft traditionen siden jeg selv var barn!!
    Virkelig en tradition vi sætter stor pris på!!
    Kh Tina

    SvarSlet
  5. @Kathrine: Det er virkelig dejligt med en dag i familiens tegn!! jeg nyder bare sådanne dage, hvor det eneste vi skal er at være sammen, hygge og ha' det sjovt!!!
    Og ja, dejlig stemning :) - jeg er glad for at den også når ud over skærmen!!! :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  6. @Mette-mus: Jeg beklager ;) Fejlen er rettet!!! Tak for en hyggelig dag både lørdag og søndag - dejligt at se dig igen!!!
    Kram Titi

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...