menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

torsdag den 16. juni 2011

Et indlæg om en himmelsk duft samt en opskrift på hyldeblomst-saft!!!

Prøv lige at se det her... Kan du dufte det???
Nøj, hvor er det bare en helt igennem fantastisk himmelsk duft den dér blanding af de søde hyldeblomster (fra min "ene-og-alene-tur" i skoven) og de friske økologiske citroner - aaaahhhh!!!


Sukkerlagen er hældt over og saften står nu i køleskabet, hvor den skal trække i 4 dage...

Opskriften er fra boliglivs nyhedsbrev - og så er der et par ret gode tips nederst, som jeg da også lige vil ha' prøvet af!!!

Hyldeblomst-saft

(ca. 1,5 l)
20-30 hyldeblomstskærme
2 økologiske citroner
2 spsk. citronsyre
650 g. sukker (evt. rørsukker)
1 l vand

1. Skyl og rens skærmene, og put dem i en stor gryde el.lign. beholder med låg.
2. Skyl citronerne, og skær dem i skiver. Læg citronerne i gryden.
3. Bland citronsyren med sukkeret, og opløs blandingen i kogende vand. Hæld sukkerlagen over skærmene, læg låg på gryden, og lad saften trække i køleskabet i 4 dage.
4. Si saften, og hæld den på rengjorte flasker.

TIP
Put hyldeblomstsaften i isterningeposer, og frys den, så kan du lynhurtigt lave et glas kold saftevand på de varme sommerdage.

TIP
Bland saften med danskvand og lav hjemmelavet 'hyldeblomstsodavand'

underskrift copy

8 kommentarer:

  1. Du er vist en pige med gang i :O)
    Sjovt at læse dig...
    Og så lige en lille tilføjelse til hyldeblomstsaften den skønne.Det smager fantastisk med en sjat i et køligt glas hvidvin.
    Rigtig god sommer.
    Kh. Lene.

    SvarSlet
  2. Tusind tak for de gode tips, dem vil jeg benytte mig af, jeg vil nemlig også igang med at lave min egen saft, så der er noget lækkert til ganen i løbet af sommeren :o)
    Så vil jeg benytte mig at din opskrift for det ser da bare for skøt ud, jeg kan nærmest dufte det bag skærmen ;o)
    Rigtig god dag til dig :o)

    SvarSlet
  3. Hej med dig!

    Lækker opskrift! Som en af de andre skrev, så er det godt med hvidvin i! Jeg har engang fået en drink bestående af danskvand, hvidvin og hyldeblomstesaft! Det var bare fantastisk!
    Hvor kan man købe det citronsyre henne?

    Knus Mie

    SvarSlet
  4. Kære Tina.

    Så fik jeg endelig tid til at få kigget lidt mere på din blog. Jeg er SÅ imponeret! Fantastiske billeder og fantastiske indlæg. Overvejer helt at gøre min egen blog mere fancy :o)

    Og hvor er det bare en dejlig familie du har. Der er sket meget siden vores barndomsdage :o)

    Knuser,
    Line

    SvarSlet
  5. @Lene: Hihi, Ja der skal helst ske noget og opleves en del :)
    Dejligt at høre, at du kan li' at følge med her hos mig!!
    Tak for tippet med hvidvinen - det brugte vi også som velkomstdrink til vores bryllup sammen med danskvand!!!
    God sommer til dig også :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  6. @Kathrine: Velbekomme - jeg er glad for at du også kan bruge opskriften!! Jeg har ikke selv prøvet den før, men fik den via Boliglivs nyhedsbrev. Børnene og jeg har smagt det til i aften og det smager virkelig fantastisk - men det skal jo lige trække et par dage endnu!!!
    Kh Tina

    SvarSlet
  7. @Mie: Lige netop den drink du beskriver, brugte vi som velkomstdrink til vores bryllup - min mor havde lavet hyldeblomst-saften - og det smagte nemlig helt fantastisk!!!
    Citronsyren købte jeg i Spar - det står sammen med alle de andre "syrer"... :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  8. @Line: Dejligt at høre fra dig og mange tak for de søde ord - jeg bliver helt stolt :)
    Jeg synes I har en hyggelig familieblog - dejligt at I endelig er kommet i gang med at skrive på den - jeg synes det er skønt at læse med og kigger ind af og til!!

    Ja, der er godt nok sket meget, rigtig meget - det er fantastisk :)
    Og så har vi jo stadig alle de go'e gamle minder fra dengang :)
    Kh Tina

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...